I

Invisible Instrument

Gebouwd in 2010

In 2010 ontwikkelde Godfried-Willem Raes een nieuwe versie van Invisible Instrument. Hij experimenteert er terug met de combinatie van radar- en sonartechnologie. Hij bouwt daarvoor nieuwe schakelingen die hij in een nieuwe context plaatst. De sonarontvangers van Invisible Instrument 2010 bevatten twee sensoren die rechtstreeks audio kunnen uitsturen. Deze audiosignalen kunnen worden gemanipuleerd met audioprocessoren of verwerkt door een computer.


Invisible instrument (Slow sham rising)

Gebouwd in 2001

De door Raes ontwikkelde technologie van het Invisible Instrument die hij gebruikte in Holosound, A Book of Moves en Songbook, ligt ook aan de basis van de compositie Slow Sham Rising. Dit is een solostuk voor viool en elektronica waarvoor hij nieuwe hardware bouwde. Op het principe zoals het gebruikt werd in de vorige stukken, wordt hier gevarieerd. De draaggolf wordt namelijk bepaald door de klank van de viool (frequentiemodulatie) waarop ook de zender gemonteerd is.


Invisible instrument 2000 en 2001

Gebouwd in 2001

In 2000 en 2001 maakte Godfried-Willem Raes een update van zijn Invisible Instrument dat ook reeds in Holosound, A Book of Moves en Songbook gebruikte. Daarvoor maakte nieuwe hardware aan: een zender, drie ontvangers, een demodulator die met de computer verbonden wordt en een FM-board. Tot op heden (2020) wordt deze versie van het Invisible Instrument gebruikt voor het aansturen van het Logos Robotorkest (Namuda). Er werd in 2001 ook een versie gemaakt voor het mim te Brussel.


Holosound installatie

Gebouwd in 1997

Deze Holosound installatie wordt opgezet als zelfstandig audio-art project. De bewegingen van het publiek binnen het tetraƫdervormig buizenframe worden in drie verschillende analoge ruisbanden omgezet.


Balanced I/O driver

Gebouwd in 1995

Met de balanced I/O driver wordt een symmetrisch (of gebalanceerd) audiosignaal omgezet naar een asymmetrisch (of ongebalanceerd) signaal waarna het bijvoorbeeld door een geluidseffect (voorbeeld een galmveer) kan worden gestuurd. Het (asymmetrische) output-signaal van het geluidseffect wordt vervolgens door de I/O driver terug in een symmetrisch signaal omgezet.


Carrozza del impossibilita del Unisono

Gebouwd in 1995

Carrozza del impossibilita del unisono is een audio-art project gemaakt voor de openingsstoet van de Gentse Feesten van 1995. Op de voor- en achterwielen van een grote kar is een overbrenging met balans aangebracht. Deze overbrenging zorgt ervoor dat er bij elke omwenteling van de wielen een drumstokje op een basdrum slaat.


Brainwave interface

Gebouwd in 1993

Met brainwave interface kunnen de hersengolven van een performer gebruikt worden als geluidsbron (na filtering) of als variabele in een compositie. Op de interface kunnen vier elektrodes worden aangesloten. De informatie van het interface moet door een computer worden verwerkt.


Invisible instrument (BOM en Songbook)

Gebouwd in 1992

Na de productie Holosound waarin Raes zijn Invisible Instrument gebruikte, componeerde hij A Book of Moves (1992) en Songbook (1997). Ook bij deze producties wordt dat Invisible Instrument op basis van sonar-technologie gebruikt. Voor deze twee producties bouwde Raes in 1992 nieuwe hardware. De zender en drie ontvangers worden er verbonden met een demodulator die met een computer is verbonden.


Muscle interface

Gebouwd in 1992

De Muscle Interface is een interface die met behulp van micro-elektrodes de elektrische signalen van spieren kan oppikken. Deze kunnen dan gebruikt worden als trigger signaal of -na filtering- als geluidssignaal.


Invisible Instrument (Holosound)

Gebouwd in 1985

Het Invisible Instrument zet bewegingen van de bespeler om in klank. Het maakt hiervoor gebruik van ultrasone geluidsgolven.


Trigger interface

Gebouwd in 1983

Met deze interface kunnen analoge klanken omgezet worden in triggersignalen om zo spanningsgestuurde modules van synthesizers aan te sturen.