Dr.Godfried-Willem RAES
Kursus Akoestiek - Audioperceptie
Associatie Universiteit Gent - Departement Muziek
Audioperceptie
0.1.2.- Audioperceptorische karakteristieken
0.1.2.1.- parameters
- toonhoogte
onze toonhoogteperceptie is grotendeels logaritmisch
en verloopt ook grotendeels evenredig met de fysische frekwentie van de luchttrillingen.
Merkwaardig genoeg echter blijkt onze toonhoogte-waarneming mede afhankelijk
te zijn van de geluidssterkte! Hoge tonen klinken iets hoger wanneer ze luider
worden, en lage iets lager. Een zogenaamd absoluut gehoor bestaat niet. Wij
hebben geen fysische noch fysiologische ingebouwde stemvork. Wel hebben we
een zeer goed geheugen voor klankkleuren (wat ons o.m. toelaat stemmen snel
te herkennen) waardoor sommige musici bvb. in staat zijn hun instrument toch
betrouwbaar juist te stemmen: zij onthouden de klankkleur van hun instrument
bij de gezochte toonhoogte. (Voor een recente studie inzake het zogenaamd
absoluut gehoor: MLA University of Chicago (2013, June 11). Perfect pitch
may not be absolute after all. ScienceDaily. Retrieved June 12, 2013, from
http://www.sciencedaily.com /releases/2013/06/130611122011.htm)
- luidheid
onze luidheidsperceptie is eveneens grotendeels
logaritmisch, maar evenzeer afhankelijk van de toonhoogte.
- klankkleur
klankkleur is geen fysische parameter van het
geluid. Vanuit de perceptie bekeken bestaat er een kontinuum tussen waarneming
van een geluid als enkelvoudig geluid en de waarneming van bvb. een akkoord
als samengesteld geluid. Bovendien is de klankkleurperceptie zeer sterk afhankelijk
van zowel luidheid als toonhoogte. In de traditionele westerse muziek wordt
klankkleur vooral toegepast als een diskontinue verzameling van elementen.
Klankkleur wordt kwalitatief gebruikt eerder dan kwantitatief. In sommige
stromingen van de hedendaagse muziek (o.m. bij de spektralisten) wordt klankkleur
of timbrale opbouw en samenstelling een deel van de syntax waarmee wordt gekomponeerd.
- tijdverloop
het tijdsverloop van geluiden wordt door het
menselijk oor op verschillende manier geduid of geinterpreteerd:
Diskontinuiteiten in luidheid en toonhoogte worden als ritmiek
ervaren vanzodra zij zich niet sneller herhalen dan ca. 16 keer per sekonde.
Kontinue en trage veranderingen in luidheid
worden geduid als dinamiek.
Snelle veranderingen in luidheid en timbre
worden geduid als timbre in ruime zin, meer bepaald , als 'omhullende' (enveloppe)
van een geluid.
Globaal genomen (en gezien over een niet al
te grote tijdspanne) wordt de tijd lineair waargenomen.
- situering en beweging in de ruimte
De ruimtelijke situeerbaarheid van een geluid
in het open veld ( dit kan men zien als een nul-akoestiek) hangt af van de
toonhoogte en de luidheid, enerzijds, maar ook van de oppervlakte en vorm
van de geluidsbron anderzijds. In het allerbeste geval is de mens in staat
een geluid tot op 6 graden nauwkeurig ruimtelijk te situeren. In een gesloten
ruimte waar de akoestiek van de ruimte door haar reflekties een belangrijke
rol speelt, is deze situeerbaarheid heel wat kleiner. (cfr. 4400)
0.1.2.2.- parametrische grenzen
- om toonhoogte te kunnen waarnemen moet het
geluid gedurende een minimale tijd worden waargenomen. Deze minimale waarnemingstijd
nodig om een toonhoogte te kunnen waarnemen is afhankelijk van die toonhoogte.
Hoe lager de toon, hoe langer we hem moeten horen om zijn hoogte te kunnen
bepalen.
- de ruimtelijke situering van een geluidsbron hangt
af van haar luidheid, maar ook van haar toonhoogte. Lage tonen zijn moeilijker
in de ruimte te situeren dan hoge.
0.1.2.3.- waarnemingsgrenzen
Opdat wij een geluid zouden kunnen waarnemen
moeten een aantal drempelwaarden worden overschreden:
de toonhoogte moet begrepen zijn tussen 20
Hz en 20000 Hz. (de maximale waarnemingsgrenzen voor het onbeschadigd menselijk
oor) (zie voetnoot 0123)
de luidheid moet groter zijn dan de (toonhoogteafhankelijke)
hoorbaarheidsdrempel en mag de pijngrens al evenmin overschrijden.
de minimum-duur moet worden overschreden.
0.2.- Geluidsbronnen : Muziekinstrumenten
0.2.1.- trillende lucht
d.w.z de lucht wordt rechtstreeks in trilling
gebracht. Daarbij zijn er twee mogelijkheden :
0.2.1.1.-
Een bewegende luchtstroom wordt naar een obstakel
geleid waardoor er wervelingen ontstaan die in een aantal gevallen een toon
opleveren. Het obstakel zelf trilt niet.
Het meest bekende voorbeeld is hier de kernspleetfluit (blokfluiten,
labiaal-pijpen in het orgel ...). Een minder klassiek voorbeeld is het handgeklap
en de vlak aangeslagen klopbuis...
0.2.1.2.-
Een bewegende luchtstroom wordt naar of doorheen
een of twee elastische obstakels geleid, die daardoor tot trillen komen en
hun trilling versterkt op de luchtstroom overdragen . Bekende voorbeelden
zijn de koperblaasinstrumenten , waarbij de elastische obstakels de lippen
zijn, de stem waarbij het de stembanden zijn, de hobo waar het een dubbelriet
is, de klarinet waar het een enkel riet is. Een minder bekend voorbeeld is
de windharp, waarbij het obstakel gevormd wordt door een reeks gelijkgestemde
snaren.
0.2.2.- trillende voorwerpen
Hierbij wordt geen stromende lucht gebruikt.
Om die reden moet het klinkende oppervlak dan ook relatief groot zijn , vooral
voor het voortbrengen van lage tonen. (Dit hangt samen met het logaritmische
karakter van onze audioperceptie).
0.2.2.1. - een-dimensionele : snaren
- vb.:alle snaarinstrumenten
0.2.2.2. - twee-dimensionele: membranen
- vb.:alle trommels en pauken
0.2.2.3. - drie-dimensionele
0.2.2.3.1.- vrij klinkende
- vb.:Claves,Xylofoon, Vibrafoon, Marimba
0.2.2.3.2.- ingeklemd aan een uiteinde
- vb.:Teponatzli (spleettrommen)
- sanza's
- Speelgoedpiano
- Zingende Zaag , Flexatone
- Waterphone
0.2.2.3.3.- ingeklemd in het midden
0.2.2.3.4.- ingeklemd aan beide uiteinden
- vb.:nagelviool (soms ook aan een kant slechts
ingeklemd)
0.2.3.- synthetische trillingen: elektronika
Hierbij is er de oorzaak van het geluid geen
trilling van een of ander fyzisch objekt ,maar wel van een de trilling van
een elektronenstroom. Uiteraard kunnen we deze elektronenstroom niet rechtstreeks
horen, en gebruiken we daarvoor luidsprekers die wel fysisch trillende objekten
zijn ( membranen eigenlijk ). Maar, door het feit dat de techniek zoveel mogelijk
poogt deze luidsprekers zo te bouwen dat het geluid dat erdoor wordt geprojekteerd
zo weinig mogelijk wordt gekleurd door hun eigen fyzische eigenschappen, blijft
het toch zinvol elektronische klankopwekking afzonderlijk te behandelen.
Wanneer we naar muziek luisteren via de radio bvb. zeggen
we toch nooit dat we naar een luidspreker (een trillend stuk karton) luisteren,
hoewel we dat objektief wel doen.
0.2.3.1 - één-dimensionele:
analoge of digitale periodieke oscillatoren met konstante
golfvorm
- vb.:synthesizers met additieve synthese
0.2.3.2. - twee-dimensionele:
analoge of digitale schakelingen met periodieke frekwentiemodulatie
- vb.: vibrato schakeling op elektronische orgels
0.2.3.3. - n-dimensionele programmeerbare digitale golfvorm-
generatoren met n-modulatieparameters.
- vb.:programmeerbare FM-synthesizers. digitale
algoritmische oscillatoren
0.2.3.4.- komplexe digitale of hybride oscillatie-systemen
met niet-periodieke karakteristieken en n-programmeerbare vrijheidsgraden.
- vb.:Multi-dimensionele oscillatoren
- cfr. 'Autosax'
: hybride n-dimensionele oscillator
- cfr. physical modelling
- granulaire synthese
Notas:
ad 0123: de perceptie grenzen voor toonhoogte zijn erg afhankelijk van de diersoort.
Voor homo sapiens wordt als optimistisch bereik 20 - 20000 Hz aangenomen. Bij
wijze van illustratie geven we hier de grenzen voor enkele andere diersoorten:
diersoort |
laagste frekwentie |
hoogste frekwentie |
schildpad |
20 |
1000 |
goudvis |
100 |
2000 |
kikker |
100 |
3000 |
duif |
200 |
10000 |
spreeuw |
250 |
12000 |
chimpansee |
100 |
20000 |
konijn |
300 |
45000 |
hond |
50 |
46000 |
kat |
30 |
50000 |
cavia |
150 |
50000 |
rat |
1000 |
60000 |
muis |
1000 |
100000 |
vleermuis |
3000 |
120000 |
dolfijn |
1000 |
130000 |
Dit zegt evenwel nog niets over de gevoeligheid van al die verschillende oren.
Zowel de laagste waarneembare geluidsdruk als de pijngrens zijn voor elke diersoort
verschillend.
Filedate: 970928 / last update
: 2013-10-28