Concerts in the
Tetrahedron:

 

 

1980 - 1981 - 1982 - 1983 - 1984 - 1985 - 1986 - 1987 - 1988 - 1989 - nineties >

Concerts at Logos - 1985

COLABORATORS IN 1985: Patrick MASTIJN, Tom FLAMANT, Veerle RAES, Guy DE BIEVRE, Jef PRINGIERS, Raymond DARGE, Prof.Dr.Jean Paul Van Bendegem, Lutgard AUSLOOS, Moniek DARGE, Godfried-Willem RAES


Receptieve concerten door ons georganiseerd in de Logos concertstudio:
Concerts organised by us at different places at the Logos concert studio:

KEZ1 03.01.85 Harry SPARNAAY (Nederland) basklarinet-recital

KEZ2 10.01.85 Will OFFERMANS (Nederland)fluit & elektronika recital

KEZ3 12.01.85 ensemble "VANDALIA"(Italie & Spanje) met
- Davide MOSCONI
- Giancarlo CARDINI
- Juan Hidalgo
- Georgio BATTISTELLI
- Walter MARCHETTI.

KEZ4 17.01.85 Wittwulf MALIK & Bernhard ARNDTcello en piano ( Duitsland)

KEZ5 03.02.85 Wally SHOUP & Mary HORN (USA)saxofoon en dans improvisaties

KEZ6 07.02.85 Phill WACHSMANN & Fred VAN HOVE(Engeland , Belgie) viool/piano

KEZ7 15.02.85 Leon VAN NOORDEN (Nederland)komputerprojekten

KEZ8 24.02.85 Lubomyr MELNYK (Canada)pianorecital

KEZ9 05.03.85 Walter MAIOLI & Michaila MACCHIAVELLI (Italie)primitieve instrumenten

KEZ10 07.03.85 Llorenc BARBER (Spanje)klokkenspel

KEZ11 31.03.85 Logos-duo: Holosound (Belgie)try-out voorstelling

KEZ12 04.04.85 Thorsten MULLER & Gunther CHRISTMANN (B.R.D)kontrabas en trombone koncert

KEZ13 13.04.85 "QUAQUA-BAND" (Engeland)improvisatieensemble met John RUSSELL

KEZ14 17.04.85 Barbara HELD (U.S.A.)fluitrecital

KEZ15 24.04.85 Leo KUPPER, Hongaarse Elektronische Muziek (Belgie/H)

KEZ16 05.05.85 Makoto SHINOHARA (Japan) & Richard KOSTELANETZ (USA) multi-media City Visit NYC

KEZ17 12.05.85 Glasharmonika & Trombone
- Yehuda YANNAY (USA)
- Mike SVOBODA (BRD)

KEZ18 18.05.85 Nozomi TAKAHASHI (Japan) Japanse Muziek & No-spel

KEZ19 28.05.85 Jack WRIGHT (USA) saxofoonimprovisaties

KEZ20 02.06.85 Jackson MAC LOW & Ann TARDOS(USA) Sound Poetry Performance and music

KEZ21 10.06.85 TRANS MUSEQ (USA) met Davey WILLIAMS (gitaar) en La Donna SMITH (Viool)

KEZ22 13.06.85 Richard LERMAN (U.S.A.)multi-media projekten en klank-installaties.

KEZ23 25.06.85 Philip CORNER (U.S.A.)pianorecital

KEZ24 15.07.85 Bill WIMSATT (U.S.A.)voordracht

KEZ25 18.07.85 Yves DUBOIN & Nick DIDKOWSKY(Frankrijk , USA) Installaties en improvisaties

KEZ26 31.07.85 Elektronisch Koncert , muziek uit diverse studios

KEZ27 08.08.85 The THREEPENNY GROUP (Engeland) Improvisatie

KEZ28 19.08.85 LOKAAL EN EXPERIMENTEEL FESTIVAL
- Philip SMEYERS (Belgie)
- Jan BLONDEEL
- Ludo ENGELS
- Guy DE BIEVRE
- Moniek DARGE

KEZ29 20.08.85 LOKAAL EN EXPERIMENTEEL FESTIVAL
- *Groupe FUSION met Violette Beaujant & Andre VAN BELLE
- *FILHARMONIE VAN GENT
- *Tom FLAMANT performance

KEZ30 21.08.85 LOKAAL EN EXPERIMENTEEL FESTIVAL
- *TSI-BOEM:Mike GOYVAERTS & Dirk WAUTERS
- *Andries VAN HAUTHEM BAND
- *Guy DE BIEVRE Quartet

KEZ31 21.08.85 LOKAAL EN EXPERIMENTEEL FESTIVAL
- *"Chaos", Gustaaf DE MEERSMAN
- Peter ALGOET & Moniek DARGE

KEZ32 12.09.85 Gyde KNEBUSCH (Belgie) harprecital

KEZ33 14.09.85 "CHAOS" , reprise (Belgie)performance

KEZ34 19.09.85 Elektronisch Koncert met werk van Yves Knockaert,Douglass Quin, David Shell e.a.

KEZ35 20.09.85 PIRAMISCH PROJEKT LOGOS try-out voorstelling

KEZ36 03.10.85 Claudio ZULIAN & Joan Josep ORDINAS (Spanje)

KEZ37 05.10.85 Carles SANTOS koncert, vervangen door Llorenc BARBER (Spanje)

KEZ38 09.10.85 OBELISK & David WILSON (Engeland hoborecital & multi-media

KEZ39 20.10.85 The WAY QUARTET (Nederland/U.K.) met Ad PEIJNENBURG,Lol COXHILL e.a.... (saxofoonkwartet)

KEZ40 31.10.85 O V E R F L O W (Bristol, U.K.)
- Ian MENTER
- Will MENTER
- Roy ASHBURY, Dave HOLLAND
- Julian DALE
- Peter EVANS
- Valerie HODGES

KEZ41 14.11.85 Burton GREENE recital (USA) piano - klavecimbel

KEZ42 17.11.85 Jocy DE OLIVEIRA (Brasilie)pianorecital

KEZ43 27.11.85 Tuba Koncert met Wim BELAEN, Inge KERKHOVE, Mark DE FRAYE(Belgie)

KEZ44 04.12.85 Robert SZREDER (Polen)vioolrecital

KEZ45 08.12.85 Tom JOHNSON & Esther FERRER(USA-Spanje) minimal music

KEZ46 11.12.85 Allan WILKINSON, Paul HESSION improvisatieduo (Engeland)

KEZ47 20.12.85 Paul RUTHERFORD & Fred van HOVE (Engeland, Belgie) trombone & piano improvisaties


Concerts and performances produced at other venues by the Logos Foundation

LK1 04.01.85 PvsK-Brussel Elektronische Muziek uit verschillende studios

LK2 18.01.85 King-Kong Antwerpen Wittwulf MALIK & Bernhardt ARNDT

LK3 19.01.85 C.De Meester Roeselare Wittwulf MALIK & Bernhardt Arndt (BRD)

LK4 25.01.85 Spektakelbeurs Gent (Belgie)Logos-Duo

LK5 26.01.85 Spektakelbeurs Gent Logos-Duo

LK6 02.02.85 King-Kong Antwerpen Wally SHOUP & Mary HORN (USA)

LK7 06.02.85 St.Lukas Brussel Wally SHOUP & Mary HORN(USA)

LK8 08.02.85 Cirque Divers Liege Wally SHOUP & Mary HORN(USA)

LK9 15.02.85 Zwarte Zaal Gent Kamermuziekensemble van Godfried-Willem Raes

LK10 23.02.85 C.De Meester Roeselare Charlie MORROW & Logos-Duo ( NY-Belgie)

LK11 14.02.85 K.A.S.K. Antwerpen Godfried-Willem Raes voordracht nieuwe muziek

LK12 22.03.85 PVSK-Oxfam Brussel Logos-Duo (Belgie)benefiet-optreden

LK13 23.03.85 Atelier Brussel Logos PNEUMAFOON-PROJEKT(Belgie)

LK14 19.04.85 Espace Nord Liege Logos Holosound-projekt(Belgie)

LK15 30.04.85 STUC Leuven Zingende Fietsen-projekt Logos ( Belgie)

LK16 02.05.85 K.M.C. Gent ZEITGEIST-ENSEMBLE (USA)nieuwe muziek ensemble

LK17 23.05.85 ProKA Gent Phill NIBLOCK (USA)blank music and film

LK18 28.05.85 Kapel Gent Poel Godfried-Willem Raes Kompositie als golem

LK19 01.06.85 Kinderboerderij Gontrode Animatieprojekt Logos-projekt (Belgie)

LK20 05.06.85 Museum Hedendaagse Kunst Gent
- Gordon MONAHAN(Canada)
- Johan NEIJT
- Sheila GOSTICK
- Guy de BIEVRE

LK21 08.06.85 openbare weg Brussel Zingende Fietsen Projekt (Werd afgelast op verbod van de Brusselse politie)

LK22 08.06.85 Kinderboerderij Gontrode Animatie-projekt 2 Logos ( Belgie )

LK23 08.06.85 King-Kong Antwerpen Davey WILLIAMS & La Donna SMITH (TRANS MUSEQ)(USA)

LK24 10.06.85 PVSK Brussel Davey WILLIAMS & L.D.SMITH(USA) kinderkoncert

LK25 15.06.85 Kinderboerderij Gontrode Sonorisatie van een Windmolen - Logos projekt

LK26 21.06.85 Belfort GENT INTERNATIONAL SOLSTICE RADIO SATELITE PROJEKT
LOGOS PROJEKT DAG VAN DE MUZIEK

LK27 27.06.85 St.Lukas Gent Voordracht Solstice Logos-duo ( Belgie)

LK28 20.07.85 op straat Gent Zingende Fietsen Logos optocht Gentse Feesten

LK29 26.07.85 Sabbatini Gent Lars RUDOLPH & Guy DE Bievre (BRD-Belgie)

LK30 17.07.85 De Pinte Logos-duo (Belgie)

LK31 31.08.85 Groote Witte Arend, Antwerpen, Logos Duo Holosound (Belgie)

LK32 27.09.85 Dhont-Dhaenens Museum Deurle, Piramisch Projekt ,Darge,Roelens,Schepens,Raes

LK33 05.10.85 C.De Meester Roeselare David WILSON-Obelisk(Engeland) Hobokoncert

LK34 20.11.85 Masereelfonds Brussel 'Toekomst-Muziek' voordracht Godfried Willem Raes

 

LOGOS-DUO NATIONAAL
In januari 1985 was het Logos-Duo te horen tijdens de Gentse spektakelbeurs met twee korte programma's waarin zij een staal brachten van hun artistiek werk.
De Atelier Rue St.Anne bracht de "Pneumafonen" van Logos naar Brussel voor een performance-versie in koncertuitvoering.
De "Espace Nord" te Luik toonde vier weken lang klankskulpturen van Godfried-Willem Raes tijdens de maanden april en mei. Ter gelegenheid van de opening van deze tentoonstelling voerde het Logos-Duo er ook de performance "Holosound" op.
Klankskulpturen van Logos werden tijdens de opendeur- dagen van de Middenschool 3 te Gent tentoongesteld.
Zoals hoger vermeld was 21 juni 85, zonnewende en Europese Dag van de Muziek, ongetwijfeld het hoogtepunt van het jaar voor het Logos-Duo toen zij een rechtstreekse radiouitzending in multiplex met New York en Nieuw Zeeland verzorgden vanuit het Gentse belfort met een speciaal voor die gelegenheid gekreeerde beiaard kompositie in opdracht van Stad Gent.
In augustus nam het Logos-Duo deel aan de "Elektronische Muziekdagen" te Antwerpen en brachten zij hun "Holosound" in de Grote Witte Arend.
In september 85 greep in het Museum D'Hondt D'Haenens ter gelegenheid van de vernissage van het werk van Herman Schepens en Martin Baeyens een performance van het Logos-Duo plaats i.s.m. Marleen Roelens en Herman Schepens zelf. De "Holosound"-apparatuur bleef er een maand lang tentoongesteld.


Exhibitions - Tentoonstellingen

* Holosound Installatie - Espace Nord - Luik

* Pneumafoon Projekt - Rue St Anne - Brussel

* Pneumafoons & zelfbouwinstrumenten -Stedelijke Middenschool te Gent

* Environments met klank -Kinderboerderij-Gontrode

* Kijk-Muziek -De Gele Rijder - Arnhem

* Holosound & Zelfbouwinstrumenten - Le Silex,Centre Culturel de Woluwe St.Lambert

* Bellentriptiek -Place Keyn -Watermael-Bosvoorde


Buitenlandse Concerten - International Concerts

INTERNATIONALE LOGOS-DUO KONCERTEN

Het Logos-Duo was in 1985, het Internationale Jaar van de Muziek, nogmaals veelvuldig te gast op talrijke buitenlandse podia en het aantal uitnodigingen wijst er zonder twijfel op dat het Logos-Duo nu definitief zijn succesvolle reputatie en faam heeft weten te vestigen op de internationale muziekscene.

In maart 1985 werd het Logos-Duo uitgenodigd door de Fundacao Calouste Gulbenkian van Portugal om te Lisboa een koncert te verzorgen met hoofdzakelijk multi-media komposities op het programma, die de integratie tussen muziek en visuele media zoals film en dia's beklemtoon den. Het Portugese publiek dat uitermate talrijk was toegestroomd voor dit avant-garde gebeuren, reageerde zeer enthoesiast en uitbundig.

In juni 85 verzorgde het Duo een koncert in het kader van het Nederlandse "Kijk Muziek" Festival in het stadhuis van Arnhem, waar een eerste versie van het high-tech stuk "Holosound" werd opgevoerd. De prachtige witmarmeren zaal in het stadhuis zorgde voor een ideale omgeving waarin deze toch ook sterk visuele performance bijzonder goed tot zijn recht kwam. "Holosound" vertaalt iedere beweging tot klank door middel van ultrasoongolven die in hun differentietonen hoorbaar worden en waardoor de performer een als het ware onzichtbaar muziekinstrument bespeelt.

De zonnewende en tevens de Europese Dag van de Muziek op 21 juni 1985 bracht de klap op de vuurpijl van de internationale Logos-Duo werking in de vorm van het spektakulaire "International Solstice Radio Event", een internationale zonnehulde in de vorm van een live- radiogebeuren dat rechtstreeks op antenne ging in multiplex met de Verenigde Staten van Amerika en Nieuw Zeeland. De New Yorkse New Wilderness Foundation selekteerde Logos als Europese vertegenwoordigers en Stad Gent schreef het Logos-Duo ter dier gelegenheid een kompositie-opdracht uit. Een 1 uur durend avant- garde muziekstuk voor beiaard werd speciaal voor deze gebeurtenis door het Logos-Duo gekomponeerd en rechtstreeks vanuit het Gentse belfort via de B.R.T.- III antennes de wereld ingestuurd. Op die manier waren voor het eerst in de geschiedenis de klokken van het eeuwenoude belfort tot bij onze tegenvoeters in Nieuw Zeeland hoorbaar.

Juli 1985 bracht het Logos-Duo voor het eerste U.S.A. koncerttournee van dit jaar naar New York en Allentown in Pennsylvania. Hier werd ondermeer een koncertversie van de beiaardkompositie in kombinatie met de feeerieke klanken van aangeblazen snaren aan het Amerikaanse publiek voorgesteld.

In september 1985 was het Logos-Duo vervolgens te gast in Italie waar ze ter gelegenheid van het aan uitsluitend Vlaamse kunst gewijde festival "Carte di Atlanta" o.a. een openluchtkoncert verzorgden met eigen komposities en multi-media performances.

De Amerikaanse Massachusetts Council for the Arts and Humanities kende een aanzienlijke beurs toe aan het Logos-Duo met het oog op de kreatie van een nieuw werk dat in oktober 85 in het Mobius Theatre aan het publiek werd voorgesteld. De erkenning die ons op die manier te beurt viel, vormt de bekroning van onze jarenlange aktiviteiten in de U.S.A. en stelde ons tevens in staat onze nieuwe produktie aan het wereldberoemde Dartmouth College te Hanover, New Hampshire op te voeren, evenals te Washington (D.C.Space) en Milwaukee (Woodland Pattern). Vanzelfsprekend traden we ook andermaal op te New York City, ditmaal in het kader van een vernissage ter gelegenheid van een tentoonstelling van het plastisch werk van de Japanse kunstenaar Ken Hiratsuka.

En tot slot speelde het Logos-Duo nog twee koncerten in Duitsland en dit in de maand november. Zowel het eerste optreden, dat plaats vond in de bekende Beethoven Halle in het kader van de "Bonner Tage fur Neue Musik" als het tweede koncert in de Alabama Halle te Munchen zorgden andermaal voor een hernieuwd succes voor het Logos-Duo in het buitenland en sloten dan ook het Jaar van de Muziek op een zeer bevredigende manier af.

INTERNATIONALE LOGOS-DUO EVENTS EN OPENLUCHTANIMATIES

Na het reeds hogervermeld uniek "Solstice Radio Event" eind juni 85, werd het Logos-Duo door de New Wilderness Foundation uitgenodigd te New York, waar zij hun "Soundtrack-Event", een 5 km lang klankspoor langsheen de Hudson River, organiseerden. De videotape van het gebeuren werd gerealiseerd door niemand minder dan Phill Niblock van de Experimental Intermedia Foundation die op de New Yorkse loftscene de leidinggevende organisatie bij uitstek is.

In september 1985 was het duo, zoals reeds vermeld, te gast in Italie voor het festival "Carte di Atlanta". Zij realiseerden er te Trevignano bij Rome een "Zingende Fietsen Symfonie", waaraan de bewoners van het dorp zelf deelnamen. Ook de kulturele attachee van de Belgische ambassade waagde zich op een zingende fiets en de R.A.I. zorgde ervoor dat het gebeuren uitvoerig gedokumenteerd en verspreid werd via de Italiaanse T.V.

Nog dezelfde en daarop volgende maand was de Logos "Pneumafoon" , een liefst tweehonderd vierkante meter in beslag nemend pneumatisch klankskulptuurprojekt, wekenlang te bezichtigen, te bespelen en te beluisteren in Stuttgart op Marktplatz voor het Rathaus in het kader van de zgn. "Kulturkilometer".

Twee "Soundtrack Events" werden nog in oktober in Boston gerealiseerd, ditmaal rond het Water Front en het voltallige publiek kon achteraf de videotape van het gebeuren in het Mobius Theatre bekijken.

Op uitnodiging van de New Yorkse New Wilderness Foundation participeerde het Logos-Duo met een twee uur durend vokaal megafoon stuk in de Halloween Parade voor niet minder dan liefst vier miljoen Amerikaanse toeschouwers !

INTERNATIONALE LOGOS-DUO TENTOONSTELLINGEN EN WORKSHOPS

De tentoonstelling "Soundworks" georganiseerd door de Australische "Media-Space" bracht in februari 85 werk van het Logos-Duo in de Galerie Dusseldorf te Perth; dit in het kader van het Festival of Perth.

In Denemarken toonde de "Video Art" manifestatie in het kader van het "5th Fools Festival" een tape van de Logos "Soundtrack" in het Kopenhaagse Charlottenborg.

Tijdens het "Kijk Muziek" festival te Arnhem in Nederland waren klankskulpturen van Godfried-Willen Raes en Moniek Darge te zien en te bespelen in de galerij van de Gele Rijder op de Koornmarkt aldaar.

In oktober 85 hield het Logos-Duo een lecture voor de Intermedia studenten van de Arts College of Boston en een workshop in het Mobius Theatre te Boston.

In november gaven zij een workshop instrumentenbouw voor de leerlingen van de Georgetown Preparatory School bij Washington.

En uiteindelijk waren de "Pneumafonen" nog tijdens de "Bonner Tage fur Neue Musik" in de Beethoven Halle tentoongesteld naast ouder werk van Godfried-Willem Raes, waaronder de ondertussen vermaarde driedelige bellentriptiek.

INTERNATIONALE LOGOS-DUO RADIO & T.V. UITZENDINGEN

Het Logos-Duo participeerde in de radio-reeks "Sound Sculptors" voor de Amerikaanse sateliet NPR stations met een bijdrage over haar talrijke meest recentste klankskulpturen. De co-operative radio van Vancouver in Canada, CFRO, wijdde een reeks uitzendingen aan de muziek van het Logos-Duo. In Houston en omstreken was Logos menigmaal te beluisteren op de Pacifica Radio KPFT tijdens de maanden mei en juni. W.Z.D.R. Northeastern, het radiostation van de Illinois University zorgde voor Logos-Duo muziek in de regio van Chicago. Op 21 juni 85, Europese Dag van de Muziek, was het Logos-Duo, zoals reeds hoger vermeld, vanuit het Gentse belfort wereldwijd te horen in multiplex met New York en Auckland (Nieuw Zeeland) en dit dank zij de B.R.T.- III. In september zond de Italiaanse T.V. de "Zingende Fietsen Symfonie" van het Logos-Duo uit. In oktober bracht de Duitse T.V. vervolgens de "Pneumafonen" in menige woonkamer. Het Amerikaanse radiostation WYSO van de Antioch University die de Miami Valley regio beslaat, zorgde voor de heruitzending van de Logos komposities voor beiaard, ter gelegenheid van de zonnewende gekomponeerd

INTERNATIONALE MUZIEKTIJDSCHRIFTEN OVER LOGOS-DUO

Het Canadese tijdschrift "Soundworks" wijdde omzeggens een volledig themanummer aan de klankskulpturen van Logos en bracht ter dier gelegenheid ook een audiocassette uit met intervjoews en geluidsmontages van deze klankskulpturen.

"Ear Magazine", het tijdschrift van de New Yorkse New Wilderness Foundation, versloeg uitvoerig de bijdrage van het Logos-Duo aan het "International Radio Solstice Event" en wijdde ook nog in andere nummers uit over het omvangrijke artistiek oeuvre van Logos.

De "Improvisor", het muziektijdschrift van Alabama (U.S.A.) publiceerde eveneens een artikel gewijd aan de impakt en uitstraling van de aktiviteiten georganiseerd door Stichting Logos.

"Soundchoice" en "Option Magazine", nog twee Amerikaanse muziektijdschriften, publiceerden een recentie over de Logos-Duo plaat "Compositon / Improvisation" en bespraken zowel de aktiviteiten van het Logos-Duo als de impakt van Stichting Logos op de avant-garde muziekscene.

In de publikaties van de Alabama Halle te Munchen werd het artistiek werk van het Logos-Duo eveneens belicht en het "Zeitschrift fur Experimentelle Musik" publiceerde een artikel van de hand van Godfried-Willem Raes over diens aktiviteiten als bouwer van alternatieve muziekinstrumenten en klankskulpturen.


NIEUWE ARTISTIEKE PRODUKTIES UIT 1985

Komposities:

- "Rolands Round" voor beiaard en 2 beiaardiers
- " Tutti Tubi in Campane" voor 8 tubas en beiaard
- " Solstice Changes for Bells" voor 9 klokken
- " Duet for two matched Tubas"
- " Platonic Delusion" for retuned grand piano
- " Two through tuba twice" voor 2 geprepareerde tubas
- " For two matched instruments"
- " Standing Waves", quadrofonische elektronische muziek.
- toneelmuziek voor "Vader Anseele"van Freek Neyrinck door Godfried- Willem RAES
- "Three Sunbeams " voor 9 Hemony klokken
- "Watertransparanten " water-klankskulpturen
- "Series " (versie 2) voor twee stemmen en dia's
- "A sampler of the Ghent carillon " tapemontage door Moniek Darge
- "Holosound " (versie 2 en 3)
- "Telefoon " voor twee stemmen en telefoons door Logos-Duo

Projekten en Events:

- "Soundtrack 3 & 4" - Boston ; versie met Ghetto-blasters en publiek
- "Holosound III" - Boston
- "Soundstrack 2 " - New York , Riverside Park
- "Bicicletti Cantanti" - symfonie voor zingende fietsen
- "Pneumafoon-projekt" - koncertversie (Brussel)
- "String Blowing" - Allentown (USA)

Nieuwe Instrumenten en klankskulpturen:

- Pneumafoons : " Njord"
- "Notus"
- "Apu Matangi"
- 3-dimensionele oscillatoren
- komputergestuurde elektroakoestische instrumenten
- watertransparanten


Educational activities - Vormingswerk:

1: FILHARMONIE VAN GENT:
Een vormingsensemble voor kreatief musiceren, toegankelijk voor eenieder, met of zonder muzikale voorkennis of instrument. Deze workshop gaat eLKe dinsdagavond door. Begeleiders : Godfried-Willem Raes en Tom Flamant

Januari 8-15-22-29 20 - 23u 12 VW 3
Februari 5-12-19-26 2O - 23u 12 VW11
Maart 5-12-19-26 2O - 23u 12 VW17
April 2-1O-16-23-3O 2O - 22u 1O VW25
Mei 7-14-21-28 2O - 22u 8 VW31
Juni 4-11-18-25 2O - 22u 8 VW36
Juli 2-9-16-23-3O 2O - 23u 15 VW38
Augustus 6-13-27 2O - 23u 9 VW48
September 3-1O-17-24 2O - 23u 12 VW51
Oktober 1-8-15-22-29 2O - 23u 15 VW55
November 5-12-19-26 2O - 23u 12 VW58
December 3-1O-17 2O - 23u 9 VW6O

Plaats : Koncertstudio Logos

2: SPELEND VERTROUWD RAKEN MET MUZIEKINSTRUMENTEN
Begeleiders : Veerle Raes en Tom Flamant, Johan Neyt, Guy De Bievre

Januari 9-16-23-3O 14 - 17u 12 VW 4
Februari 6-13-2O-27 14 - 17u 12 VW12
Maart 6-1O-13-2O-27 14 - 17u 15 VW18
April 1-3-5-8-1O-12 14 - 16u 12 VW22 & 23
Mei 8-15-22-29 14 - 16u 8 VW28
Juni 5-12-19-26 14 - 16u 8 VW34
Augustus 6-7-8-9 9.3O - 15.3Ou 24 VW49
Oktober 19-26 14 - 17u 6 VW56
November 2-6 14 - 17u 6 VW59

Plaats : Stichting Logos & diverse andere lokaties in en buiten Gent

3: DE JAPANSE TAAL & KULTUUR IN RELATIE TOT MUZIEK
Gezocht wordt naar de japanse kultuur en muziek. De meest rechtstreekse weg tot de japanse kultuur blijkt een duidelijk inzicht in de japanse taal te zijn. Begeleidster : Nozomi Takahashi

Januari 12-19-26 1O - 13u 9 VW 5
September 22-29 13 - 15u 4 VW52
Oktober 6-13-2O-27 13 - 15u 8 VW53

Plaats : Stichting Logos

4 :INSTRUMENTENBOUW:
Deze kursus heeft tot bedoeling de deelnemers vertrouwd te maken met de basisprincipes van instrumentenbouw alsook de onderliggende filosofie. Begeleiders : Tom Flamant & Veerle Raes

Januari 26 9 - 21u 9 VW 7

Plaats : Stichting Logos

5: WORKSHOPS KREATIEF MUSICEREN & INSTRUMENTENBOUW IN OPDRACHT VAN DE FILHARMONISCHE VERENIGING VAN BRUSSEL IN HET PALEIS VOOR SCHONE KUNSTEN
Godfried Willem Raes & Tom Flamant 5

Januari 11 - 16u 5 VW 1 2
Februari 11 - 17u 6 VW 9 2
Maart 11 - 17u 6 VW15 6
April 11 - 17u 6 VW21 4
Mei 11 - 17u 6 VW27 8
Juni 11 - 17u 6 VW33 6
Juli 11 - 17u 6 VW37 3
Augustus 11 - 17u 6 VW47 7
September 11 - 17u 6 VW5O 5
Oktober 11 - 17u 6 VW54 2
November 11 - 17u 6 VW57 7
December 11 - 17u 6 VW61

Plaats : Paleis voor Schone Kunsten van Brussel .

6: KINDER-WORKSHOPS KREATIEF MUSICEREN & INSTRUMENTENBOUW
Veerle Raes & Tom Flamant

Juli 21-22-23-26-27-28 1O - 12u & 15 - 19u 36 VW41-46

Plaats : Sabbattini-teater, Burgstr. 24, 9OOO Gent .

7: MUZIKALE EXPRESSIE MET MINDER-VALIDEN
Veerle Raes en Tom Flamant of Patrick Mastijn

Januari 19 14 - 17u 3 VW 6
Januari 17-31 14 - 16u 4 VW 8
Februari 7 - 14 14 - 16u 4 VW 8
Juli 16 1O - 16u 6 VW39

Plaats : diverse vormingscentra voor minder-validen .

8: WORKSHOP ROND DANS, KLANK EN EXPERIMENTELE MUZIEK
Begeleidster : Christine Ranson

Mei 8-15-22-29 19.3O - 22u 1O VW29

Stichting Logos, speciaal atelier Blekersdijk.

9: MUZIEKTHEATERKURSUS
Gustaaf De Meersman

April 7-8-14-21-28 11 - 14u 15 VW26
Mei 5-12-16-17-18-19-25 afw. 41 VW32

Plaats : Stichting Logos

1O: HOE KLINKT MIJN STRAAT
Veerle Raes & Patrick Mastijn

Februari 4-11-18-25 2O - 23u 12 VW1O

Plaats : Stichting Logos .

11: INFORMATIEDAG HOME-COMPOSERS
Veerle Raes & Guy De Bievre

16 Februari 14 - 2Ou 6 VW14

Plaats : Logos Koncertstudio

12:MUZIKALE EXPRESSIE MET KINDEREN
Begeleider : Guy De Bievre

16 November 15 - 16u 1 VW62

Plaats : v.z.w. De Proletaar, Leuven

13:KREA-STAGE KLEUTERLEIDERS IN OPDRACHT VAN DE LODEWIJK DE RAET STICHTING
Begeleiders : Tom Flamant & Guy De Bievre

December 16-17-18 8.3O - 17u 18 VW63

Plaats : St.Andreas Instituut, Brugge


JAARVERSLAG OVER 1985: EUROPEES JAAR VAN DE MUZIEK BEKNOPTE GLOBALE KOMMENTAAR

Geen jaar in de geschiedenis van onze werking als instelling van openbaar nut begon ooit onder zulk een gunstig gesternte als 1985 : Europees Jaar van de Muziek. Bij de aanvang van dit jaar immers zag het ernaar uit dat we voor het eerst sedert ons bestaan door de overheid een min of meer substantiele vorm van erkenning en subsidiering zouden toegekend krijgen.Immers we hadden bij de Stuurgroep voor het jaar van de muziek een plan ingediend waarbij we binnen dit jaar van de muziek een zeventigtal uitsluitend aan nieuwe en hedendaagse muziek gewijdde konserten zouden organiseren . Daarnaast zouden we ook een mobiele verzameling instrumenten en klankobjekten uitbouwen die zou kunnen ter beschikking worden gesteld van de vele instellingen in sektoren zoals vormingswerk gehandikaptenzorg , muziektherapie , het gewoon dagonderwijs , de kinderspeelpleinen enzomeer ... Daartoe beschikken we immers sedert lang over een goed uitgerust atelier voor alternatieve instrumentenbouw, waarbinnen ook bijvoorbeeld het grootse Pneumafoonprojekt ontstond. Tot onze grote vreugde en voldoening kwam ons voorstel betrekkelijk ongehavend door de kommissie ( in plaats van de gevraagde 800.000 frank , kregen we 600.000 als belofte toegekend ).

We togen dus met man en macht aan het werk, en , waarempel , nog vooraleer het Europees Jaar van de Muziek goed en wel uit was, hadden we onze doelstelling inzake aantal koncerten en spreiding daarvan reeds lang bereikt. Dit moge trouwens ten overvloede blijken uit de gegevens en de verwerking daarvan zoals weergegeven in onderhavig jaarverslag. Nochtans was dit vooral op financieel vlak niet zo'n eenvoudige klus , want van de beloofde en toegezegde subsidie kregen we helemaal niks in kas. Gelukkig bracht het artistiek gezelschap van de Stichting , het Logos-Duo als de nood het hoogst was nogal wat geld mee uit het buitenland , afgestane erelonen van buitenlandse koncerten en events, waardoor we onze binnenlandse werking toch min of meer konden verder zetten. En waren er niet de beheerders die zonder enige tegenprestatie , alsmaar geld bleven voorschieten - eigenlijk een eufemisme , want veel hoop er ook maar ooit een cent van terug te zien is er niet- om deze werking mogelijk te maken , dan zou de Stichting al lang niet meer bestaan , meer nog , ze zou nooit zijn opgericht . Vergeten we niet , dat in tegenstelling tot de meerderheid der van overheidswege gesubsidieerde instellingen , wij onmogelijk kunnen beroep doen op kredietfaciliteiten bij financiele instellingen , doordat wij geen enkele vorm van kredietwaardige overheidserkenning genieten : de vaste werkingstoelage die we sedert jaren vanwege de dienst voor muziek krijgen is een regelrechte aanfluiting van de ernst waarmee een nieuwe-muziek beleid toch zou moeten gepaard gaan. Nog niet eens 100.000 frank beloopt deze toelage , en dat terwijl alle vergelijkbare instellingen in het buitenland toelagen krijgen die tussen het 20 en 100-voudige daarvan belopen. (cfr,Stichting Nieuwe Muziek Zeeland , Stichting Gaudeamus (Amsterdam), om er slechts twee van de dichtstbijzijnde te vermelden...). Dit dan nog zonder rekening te houden met personeeltoelagen , waarover onze buitenlandse konfraters natuurlijk ook beschikken : ze hebben allemaal 3 tot 12 personeelsleden op hun loonlijsten staan . Wij bij Stichting Logos daareentegen werken zonder ook maar een enkel in een normaal personeelsstatuut onder te brengen werkkracht: we hebben B.T.K.'ers , D.A.C.'ers, gewetensbezwaarde , vrijgestelden van stempelkontrole , vrijwilligers ,stagiairs uit diverse scholen en opleidingscentra, en zelfs buitenlandse artists in residence ...

Deze financiele situatie heeft natuurlijk wel degelijk sporen nagelaten op onze prestatie in de loop vban dit werkingsjaar, niet zozeer dan op de inhoudelijke en kwalitatieve aspekten daarvan , dan wel op , in de eerste plaats helaas , de promotie , publiekswerving, de kwaliteit van de technische uitrusting ,de dienstverlening aan het publiek , en de spreiding van onze aktiviteiten - koncerten en vormingswerk- over de diverse provincies. Ook de huisvesting van de Stichting te Gent , een betrekkelijk groot gedeeltelijk verbouwd Gents burgerhuis , begint stilaan bedenkelijk te worden , omdat de Stichting er nu eenmaal zo goed als helemaal uitgegroeid is. Alle kantoren staan propvol instrumenten, requisiten , materialen ,apparatuur , zodat we er nog slechts met moeite in slagen de eigenlijke koncertstudio , waar het gros van onze koncerten in doorgang vinden , vrij te houden. Bovendien werken er bij de Stichting op dit ogenblik 6 mensen doorlopend , wat toch ook een zekere behoefte aan ruimte met zich brengt. We herinneren er dit verband overigens aan dat de overgrote meerderheid der door ons voor koncerten en produkties uitgenodigde kunstenaars en musici , in onze lokalen gedurende de tijd van hun verblijf in ons land een onderkomen vinden, iets wat wezenlijk deel uitmaakt van de door ons gevoerde kultuurpolitiek : immers eerst zo is het mogelijk een wederzijdse bevruchting tussen lokale muziekscene en internationale muziekscene kansen te geven , omdat op deze wijze veel intensere kontakten en ook vriendschapsbanden kunnen ontstaan. Sekondair is deze oplossing natuurlijk ook veel ekonomischer,al kost ze uiteraard wel nogal wat ruimte, en infra-struktuur.

Maar, naast onze onovertroffen koncertaktiviteiten in het binnenland, was het Logos-duo evenzeer aktiever dan ooit tevoren, zoals zal blijken uit het betreffende hoofdstuk in dit jaarverslag, en dan , welhaast een traditie , vooral in het buitenland. Op de dag van de muziek , tevens het moment van de zomerzonnewende, deden we evenwel iets heel bijzonders dat zowel lokaal als internationaal nogal wat weerklank heeft gevonden: met medewerking van de Stad Gent ,de BRT ,de New Wilderness Foundation NYC ,de Nieuw-Zeelandse Radio, enzomeer, organiseerden wij vanuit het Gentse Belfort het "International Solstice Radio Satelite Event", waarover ook verder in dit jaarverslag meer is te vinden.

De ateliers die we bij het indienen van onze begroting hadden aangekondigd zijn , in zelfs grotere mate dan oorspronkelijk voorzien doorgegaan, maar in eerste plaats om financiele redenen , hebben we ons wel nogal wat beperkingen moeten opleggen met betrekking tot het aanmaken van instrumenten en klankvoorwerpen voor de mobiele ateliers . Het plan was immers dat we gezien de grote vraag en behoefte daaraan, twee gescheiden en onafhankelijk ter beschikking van derden te stellen mobiele ateliers zouden uitrusten , en daarvan hebben we maar de helft kunnen realiseren . Er staat dus op dit ogenblik nog steeds slechts een enkele grote verzameling instrumenten , alternatieve zowel als traditionele, en klankobjekten ter beschikking van het vormingswerk en andere initiatieven m.b.t. muzikale kunstzinnige vorming. Wel werd in de loop van dit jaar voor de muziek het reeds bestaande grootse Pneumafoon- projekt nog verder uitgebouwd en verbeterd : enkele nieuwe stillere kompressoren werden gebouwd en alle kussens werden nieuw ontworpen en genaaid. Ook kwamen er enkele nieuwe pneumafooninstrumenten bij in de verzameling. Ook , zoniet vooral , in verband met dit grote projekt stelt zich meer dan ooit een immens ruimteprobleem , omdat we niet over de ruimte beschikken om dit projekt zelfs maar bij ons op te stellen. Vandaar dat binnen de stichting meer en meer stemmen opgaan om het als geheel te verkopen. Er bestaat nogal wat belangstelling voor bij een Bostons museum voor moderne kunst...

Wat betreft infrastruktuur en uitrusting zijn er in 1985 eigenlijk niet zoveel fundamentele wijzigingen te melden . Wel werd de elektronische studio nu ook uitgerust voor het maken van digitale geluidsopnames in het professioneel 16-bits formaat PCM, en wordt er gewerkt aan de onvermijdelijke verdere digitalisering van de apparatuur. Met het oog daarop bouwden we trouwens een nieuwe 16-bits komputer, IBM kompatibel nog wel.

Binnen relatief korte tijd verwachten we dan ook met alle informatie die in onze archieven aanwezig is, bereikbaar te zijn via modems . Een groot deel van de administratie loopt ten andere al sedert enige tijd onder gebruikmaking van komputers, waardoor we niet alleen wellicht de aktiefste koncertorganisatie in vlaanderen zijn , maar bovendien ook de technisch meest geavanceerde en dynamische.

Kortom , zoals ook verder uit dit werkingsverslag moge blijken, Stichting Logos deed het eigenlijk verre van slecht , alleen zijn de perspektieven weer eens somberder dan ooit ...

 

THIS LIST IS NOT COMPLETE - WE HAVE TO DIG FURTHER INTO OUR ARCHIVES

back to top

 

Last updated: 2018-03-21