-
Oorspronkelijke tekst in HTML formaat:
- woord Evelyne Coussens beeld Johan Martens
-
- Stichting Logos verzoent mens en
robot met muziek
- Niets is zo menselijk als een machine
- "We veroorzaken hier soms ongelukken,
ja"; lacht Godfried-Willem Raes, wanneer wij met open mond de
gigantische tetraeder uit inox bewonderen die in de Bomastraat Stichting
Logos huisvest. Mensen die nietsvermoedend de straat inrijden gaan
plots op de rem staan. Stichting Logos houdt zich al veertig jaar
bezig met professionele experimentele muziek, en zijn stichter - met
pijp en wilde grijze haren - is minstens even excentriek als zijn
uitvalsbasis.
- Raes, musicoloog
en filosoof, heeft het gebouw mede met eigen handen opgetrokken. "Ik
heb een paar dagen in fabrieken gewerkt om lastechnieken te leren.
Ik ben een selfmade-man, ja. (lacht) Een tetraeder is akoestisch gezien
perfect, bovendien zit er een leuke filosofische extra aan: alle hoeken
zijn zestig graden, waardoor er geen enkele lijn evenwijdig loopt
- dit gebouw is met andere woorden volstrekt eindig. Hier huist geen
oneindige god: dit is een fundamenteel atheistisch gebouw." Binnenin
de tetraeder staan een veertigtal muziekrobots waarin je instrumenten
herkent als een piano of een bombardon, maar de machines worden elektronisch
aangestuurd. Vreemd futuristisch voor een stichting die haar wortels
heeft in de woelige jaren zestig.
- Godfried-Willem Raes: ‘In
1968 heb ik m’n eerste elektronische muziekinstrumenten gemaakt,
vanuit het verlangen muziek te maken die nog nooit eerder gespeeld
was. Ik had een studentenclubje rond mij verzameld en in het elan
van 68 werd dat een heuse beweging, die zich inspande voor muzikale
creativiteit, tegen de reproductie, de massaconsumptie, het commerciÎle
circuit.’
- @VRAAG:Zijn je instrumenten ook filosofische
creaties?
- @BODY:‘Ik
heb de wereld altijd volledig willen kennen. Als kind gooide ik machientjes
open om tot de laatste vijs te bestuderen wat er in die gesloten dozen
zat - ik wilde het mysterie ontraadselen. Al mijn robotten zijn dan
ook ‘naakt’, leesbaar: je kunt de draadjes, schakelingen
en mechaniekjes zien werken. Want ik vertrek vanuit de idee dat de
wereld en de muziek maakbaar zijn.’
- @VRAAG:Gaat zo de magie van de muziek
niet verloren?
- @BODY:'Neen, want
ook machines zijn mysterieus en onvoorspelbaar, ook al zijn ze computergestuurd.
Er zit wrijving op, inertie, en daardoor falen ze soms: ze verliezen
ze hun tempo, slaan een hamertje mis. Ze zijn nooit perfect. Dat zorgt
ervoor dat je nooit een stuk twee keer precies gelijk kunt horen,
zelfs al speel je een computerbestandje af.’
- @TTITEL:Onzichtbaar instrument
- @VRAAG:Het robotorkest figureert
onder de naam ‘M&M’ - Mens & Machine’. Maar
heeft de mens wel een rol in deze creaties?
- @BODY:'Natuurlijk!
Vergeet niet dat er niets zo menselijk is als een machine, aangezien
de mens het enige wezen is dat machines maakt. Kindjes maken doet
ook elk dier, maar machines zijn een bij uitstek menselijk product.
De angst voor de machine - dat die ons zal overheersen - is een overblijfsel
uit de joods-christelijke traditie: het scheppen is een privilege
van God, als je het schendt zal je gestraft worden! Het feit dat de
mens zelf zou scheppen is een taboe. Ik ken die angst of schuld niet.
Stel je voor dat ik zou beginnen denken dat mijn instrumenten mij
zullen domineren - dat is toch <I>way out<I>! <I>(lacht)<I>
Voor mij is het simpel. Muziek heeft voor een deel te maken met ambachtelijkheid.
Je moet jaren studeren voor je iets uit zo’n viool krijgt, en
als je niet dagelijks blijft spelen verlies je je kunst. Maar is de
techniciteit wel datgene waar het in de eerste plaats om gaat? Of
gaat het om datgene wat we met de muziek willen uitdrukken? Als we
de techniek nu eens delegeren naar de machines, kunnen we meer tijd
en energie besteden aan wat werkelijk telt: muziek maken.’
- @VRAAG:Heb je daarom ook een ‘onzichtbaar
instrument’ ontworpen?
- @BODY:'Ja. Dankzij het onzichtbaar
instrument kan ik alle instrumenten bespelen, zonder de techniek te
hoeven leren. Een sonar registreert m’n bewegingen, de snelheid
waarmee ik beweeg, de lichaamsoppervlakte die ik gebruik. Met die
informatie stuurt het systeem om het even welk instrument uit het
orkest aan. Zo kan ik eender welk instrument bespelen met dezelfde
motoriek. En ik behoud de fysieke ervaring van het muziek maken.’
- @VRAAG:Het eerstvolgende concert
combineert het M&M-orkest met tangodansers. Hoezo?
- @BODY:'Ik ben een fervent tangodanser,
mijn partner ook. Ik vind het een interessant genre dat een grote
verleiding bevat, en muzikaal gezien biedt het enorme mogelijkheden.
Ik kan er dankzij het onzichtbare instrument bijvoorbeeld voor zorgen
dat het robotorkest mij volgt: ik dans een tango, aan de hand van
het ritme, de intensiteit, de grootte van mijn bewegingen speelt het
orkest aangepaste muziek. Als ik een grote zwaai maak spelen er meerdere
instrumenten mee, sta ik plots stil stoppen de robotten met spelen.’
- @TITEL:escapisme
- @VRAAG:Ambachtelijkheid
is <I>passÈ<I>, toch hangt op je instrumenten een
koperen plaatje: ‘me fecit Godfried-Willem Raes’. Anachronistisch?
- @BODY:<I>(lacht)<I>
'Ja, dat is een knipoog natuurlijk. Die plaatjes werden vroeger op
instrumenten aangebracht om het ‘auteurschap’ te vrijwaren.
Ik heb deze instrumenten ontworpen en gebouwd, ik neem er dus ook
de verantwoordelijkheid van op. Maar het is een grapje, uiteraard.’
- @VRAAG:Ben je als avant-garde muzikant
dan ook bezig met zaken als MySpace en Second Life?
- @BODY:'Neen, ik vind die virtuele
ontwikkelingen oninteressant en zelfs gevaarlijk. Het zijn volkomen
escapistische schijnwerelden die geen greintje realiteit bevatten.
Ik heb ook nooit in mijn leven een televisie gehad, nooit computerspelletjes
gespeeld. Mensen die denken dat ze op tv iets zien zien dat door de
ogen van een ander. Je stelt je voor dat je naar een orkest luistert,
maar je hoort een opname. Dat is tweedehandskijken en -luisteren.
Ik probeer de muziek haar realiteit terug te geven. Wat er op een
schermpje of schijfje gebeurt interesseert me geen moer.’
- @VRAAG:Zijn de cd’s van Logos
daarom vrij te downloaden?
- @BODY:‘Dat is eerder een oude
mei ’68-gedachte. Ik geloof dat informatie per definitie niet
iemands bezit kan zijn. Je kunt er de term ‘eigendom’
niet op toepassen - het kopiÎren van informatie is de meest
wezenlijke eigenschap van de menselijke cultuur. Wat doen we anders
op de scholen? Informatie is een collectief goed van een gemeenschap.
In die zin zet ik alles op internet. Mijn machines zijn vrij van patent,
alles kan gebruikt en nagebouwd worden. De werkelijkheid bestaat er
voor muzikanten toch niet in om hun product te verkopen op een schijfje?
Cd’s zijn louter instrumenteel, het is propaganda. Het gaat
erom muzikant te zijn, op een podium te staan, mensen te overtuigen.’
- @BODYINFO:<I>Experimental
Tango: M&M Orchestra<I>, op do 19 juni om 20u in de Logos
Tetraeder, Bomastraat 26-28, 9000 Gent. Info: 09/223.80.89, www.logosfoundation.org.