|
1. Claudio Monteverdi (1567-1643) | Toccata (Orfeo) | (XV) | 0.40 | free download |
Sold out
|
|
robots: piperola, ob, heli, xy, krum, bono, puff, vibi, pp2, trump, so, qt, vacca, thunderwood, troms, simba |
2. Guillaume Dufay (ca. 1397-1474) | Vergene Bella, Che Di Sol Vestita | (DM, XV) | 3.30 | free download |
robots: vibi, so, qt, belly, bourdonola |
3. Giorgio Mainerio (ca. 1535-1582) | Ballo Francese | (XV) | 2.05 | free download |
robots: piperola, xy, krum, so, qt, troms, casta2, tubi |
4. Cipriano de Rore (ca. 1516-1565) | Anchor Che Col Partire | (MK, SB) | 3.30 | free download |
robots: tubi, vibi, xy, pp2, krum, qt, so |
5. Claudio Monteverdi (1567-1643) | Lamento Della Nympha | (LVG, SB) | 3.35 | free download |
robots: belly, tubi, xy, krum, pp2, harma, qt, psch, toypi |
6. Diego Ortiz (ca.1510-1570) | Recercada Primera & Segunda | (MK, DM, XV) | 3.54 | free download |
robots: puff, piperola, qt, krum, bourdonola, xy, vibi, thunderwood, casta2, humanola, simba, troms, klung, tubi, so |
7. Fran�ois Couperin (1668-1733) | Les Barricades Mysterieuses | (XV) | 2.35 | free download |
robots: piperola, qt, tubi, xy, vibi, pp2, thunderwood |
8. Anthony Holborne (1545-1602) | Pavan (Funerals) & Galliard (Heigh Ho Holiday) | (MK, DM, SB) | 5.40 | free download |
robots: qt, krum, xy, vibi, thunderwood, troms, tubi, pp2 |
9. Giovanni Paolo Cima (ca.1570-1622) | Sonata a Tre | (MK, SS, DM, XV) | 3.15 | free download |
robots: Robots: qt, piperola, vibi |
10. Gilles Binchois (ca.1400-1460) | Tout a Par Moy | (MK, DM, XV) | 3.55 | free download |
robots: qt, krum, llor, thunderwood |
11. Anon. (Dublin Virginal Book 1575) | La Romanesca | (XV) | 2.20 | free download |
robots: piperola, puff, qt, xy, vibi, pp2, so, tubi, casta2, thunderwood, simba, troms |
12. Gilles Binchois (ca.1400-1460) | Triste Plaisir | (MK, DM, XV) | 2.55 | free download |
robots: piperola, puff, vibi, qt, tubi, thunderwood |
13. Henry Purcell (1659-1695) | Dido's Lament | (LVG, SB) | 3.25 | free download |
robots: belly, tubi, xy, krum, pp2, harma, qt, psch, toypi |
14. Fran�ois Couperin (1668-1733) | Le Tic-Toc-Choc ou Les Maillotins | (XV) | 3.15 | free download |
robots: puff, piperola, qt, tubi, xy, vibi, pp2, toypi |
15. Henry Purcell (1659-1695) | Rondeau (from 'Abdelazar, The Moor's Revenge') | (SB) | 1.20 | free download |
robots: belly, qt, tubi, xy, krum, puff, vibi, player, thunderwood, snar, so |
16. Guillaume Dufay (1397?-1474) | Ballata: Invidia Nimica | (MK, DM, SB) | 5.30 | free download |
robots: vibi, xy, qt, bono, troms, thunderwood, belly |
17. Georg Friedrich H�ndel (1685-1759) | Concerto in F Op. 4 Nr. 5 | (MK, DM, XV) | 8.30 | free download |
robots: qt, piperola, so, klung, vibi, xi, krum, humanola, psch, thunderwood |
18. Georg Friedrich H�ndel (1685-1759) | The Soft Complaining Flute | (LVG, MK, SS, DM, XV) | 4.55 | free download |
robots: xy, vibi, piperola, ob, korn, bono, heli, qt, so |
19. Georg Friedrich H�ndel (1685-1759) | The (In)Harmonious Blacksmith | (SB) | 2.00 | free download |
robot: toypi solo |
20. Marin Marais (1656-1728) | Sonnerie de Sainte Genevi�ve du Mont-de-Paris | (SS, DM,SB) | 7.25 | free download |
robots: belly, tubi, puff, xy, vibi, vacca, piperola, qt, toypi, krum, korn, pp2, so, heli, simba, thunderwood, snar |
|
|
Nederlands
In de meer dan veertig jaar van haar bestaan is Stichting
Logos altijd al h�t pilootcentrum voor de nieuwe en experimentele muziek
in Vlaanderen geweest. Een eigen huisorkest, vervaardigd door grondlegger
en artistiek leider Godfried-Willem Raes, en inmiddels bestaande uit meer
dan 40 futuristische muziekrobots, moge deze identiteit des te sterker
onderlijnen. Het zal dan misschien op het eerste zicht vreemd lijken,
dat uitgerekend deze stichting een repertoire van oude muziekstukken programmeert
voor haar 21ste-eeuwse, komputergestuurde robotorkest.
Toch is die stap niet zo onlogisch; er zijn immers enkele raakpunten tussen
de sc�ne van de oude en de experimentele muziek. Zo delen ze bijvoorbeeld
de objektieve benadering van hun ambacht: er is geen plaats voor romantische
(zelf)ekspressie, maar wel voor pragmatisme, transparantie en gerichtheid
op het muzikale materiaal an sich, niet op een ego dat een in wezen abstrakt
medium misbruikt om zich mee uit te drukken. In beide sc�nes wordt ook
de grens tussen auteur en uitvoerder opgeheven. Waar in het klassicisme,
de romantiek en bij uitbreiding ook im- en expressionisme sprake is van
een rolverdeling tussen dirigent, solist, orkest en publiek, ligt bij
zowel de oude als de experimentele muziek de nadruk op kollektief samenspel,
improvizatie en in de eerste plaats zelfwerkzaamheid. In de renaissance
waren veel komponisten (zoals Nicolo Vicentino of Sebastian Virdung) tevens
beslagen in het zelf vervaardigen van hun instrumenten. Vaak was hun muziek
speciaal voor een bepaald muziekinstrument geschreven. En zo belanden
we tenslotte toch bij een belangrijk aspekt van <Mens & Machine>:
nieuwe instrumentenbouw, meer bepaald de bouw en het ontwerpen van muzikale
robots.
Als stijlexperiment op zich was het van meet af aan een aanlokkelijke uitdaging voor twee Logos medewerkers, de orkestratoren Xavier Verhelst en Sebastian Bradt. Zij programmeerden in samenwerking met blokfluitist Marcel Ketels en gambist/muzikoloog Dirk Moelants een avondvullende voorstelling die op de premi�re in augustus 2007 behoorlijk in de smaak viel. Zo goed zelfs, dat er een jaar later een tweede editie aankwam die fokuste op barokmuziek. Voor deze gelegenheid kreeg het team de medewerking van tenor Ludwig Van Gijsegem en barokviolist Stefaan Smagghe. Een en ander had tot gevolg dat er van het vergaarde materiaal opnames werden gemaakt, gemixed, gemasterd en tot slot gebundeld op deze nieuwste Logos Public Domain cd: <M&M> Ancient Music. Wij wensen u er veel luistergenot mee.
|
|
English
For over forty years, the Logos Foundation has been (and
still is) the nerve centre for new and experimental music in Flanders.
A homemade orchestra, constructed by Logos' founder and artistic director
Godfried-Willem Raes and by now composed
of more than forty futuristic musical robots, is strong confirmation of
this identity. At first glance, it may seem odd that a progressive organisation
such as this had plans for programming and arranging ancient music for
a typically 21st century, computer-controlled machine
orchestra. Yet the jump between the ancient music and experimental
music scenes is not actually that big: there are even certain points of
contact between the two.
Firstly, they do share an objective approach towards their craft: instead of searching for romantic (self ) expression, there is room for pragmatism, transparency and a focus on the musical text itself, regardless of any author's ego. In both scenes, the boundaries between author and performer appear to have been abolished. In Classical, Romantic and even Impressionist and Expressionist times, there was a strict socio-musical casting that separated conductor from soloist, orchestra and listener. What a difference with the ancient and experimental music scenes, where the focus is on ensemble-forming, improvisation and personal commitment. In the Renaissance era, many composers (such as Nicolo Vicentino or Sebastian Virdung) were well versed in the art of constructing their own instruments. They often wrote music for a specific instrument in particular. And ultimately this brings us to an important aspect of <Man & Machine>.
As a stylistic experiment, the concept of <M&M> Ancient Music was pretty attractive to some of the Logos members: arrangers Xavier Verhelst and Sebastian Bradt. In close collaboration with recorder player Marcel Ketels and viol player/musicologist Dirk Moelants, they programmed an entire concert which, at its first performance in August 2007, met with considerable appreciation. One year later, they produced a second concert, focusing on baroque music. This time the team was enriched with a tenor, Ludwig van Gijsegem and a violin player, Stefaan Smagghe. As a result of this project, professional recordings were made in our very own studio and later on mixed and mastered by the arrangers. Now here they are on our newest Logos Public Domain release: <M&M> Ancient Musics. We wish you a marvellous listening experience.
|