Beste mensen, Stichting Logos plant een volledige uitvoering van Kurt Weill en Bertold Brecht's 'Drei GrosschenOper'. We willen dit doen -aansluitend bij het oorspronkelijke koncept van deze anti-opera- met uitsluitend mijn muzikale robots. Na vele maanden werk, vooral door Lara Van Wynsberghe en Xavier Verhelst, hebben we de volledige orkestratie nu klaargekregen. De zangpartijen willen we uiteraard graag live brengen. Daarvoor zijn we nu bezig met de samenstelling van een geschikte cast. We zoeken goede stemmen, maar beslist geen opera-stemmen. De produktie loopt in de oorspronkelijke taal: Duits. Logos beschikt, zoals U allicht wel bekend, niet over grote noch zelfs maar de nodige financiele middelen. Dit dwingt ons om de uitgaven tot het uiterste te beperken. Daarom ook moet de tijd voor repetities zo minimaal mogelijk worden gehouden. We voorzien voor iedereen een all-in vergoeding van 400 Euro. Praktisch gezien willen we op 17 december a.s. een eerste schetsmatige koncertante uitvoering brengen in de Logos Tetraeder. Later in het seizoen 2016 gaan we dan -eventueel in koproduktie met een andere partner-organisatie- een volledig uitgewerkte scenische versie brengen. Rollen: Jonathan Jeremiah Peachum (bariton): Lucien Posman Frau Peachum (mezzo): Dominica Eyckmans Polly Peachum (mag zwanger zijn) (sopraan): Charlotte Velghe Macheath (bariton of tenor): Piet Loose Brown (bariton) : Nicholas Cornia Lucy Brown (sopraan): Fran Van Lysebettens bijrollen die kunnen worden gespeeld door de eersten, via rolwissels: Anzeiger (kan Brown zijn bvb.) straatbandieten: Trauerweidenwalter: Godfried-Willem Raes Hakenfingerjacob: Xavier Verhelst Muernzmatthias: Mattias Parent Saegerobert: Kristof Lauwers Ede Jimmy Filch, bedelaar Spelunkenjenny, hoer (kan Lucy of Polly zijn) Fran Van Lysebettens Smith Hochwuerden Kimball bedelaars, flikken en hoeren Robotorkest orkestratie en besturing: Lara Van Wynsberghe Xavier Verhelst Kristof Lauwers Requisieten en licht: Mattias Parent Algemene regie en leiding: Godfried-Willem Raes Indien je dit projekt ziet zitten, laat ons dan spoedig iets weten. Godfried-Willem Raes adgevaardigd bestuurder Stichting Logos verstuurde emails en respons: stand van zaken 23.09.2015 @Joachim Brackx kan niet @Francoise Vanhecke kan niet vanwege doktoraat @Jean Fuerst kan niet @Yvan Vander Sanden kan niet @Dominica Eyckmans ok @Arthur Mari ok @Lien Saey ? @Piet Loose ok @Lara Van Wynsberghe mogelijkheden achter de hand: Andrea Urbankova Maja Jantar Notas/ verantwoordingen: ------------------------ 1.- Mr. Jonathan Jeremiah Peachum drijft een handel in medelijden. De tuigen om dit op te wekken verkoopt/verhuurt hij aan bedelaars waarover hij baas speelt. Officieel is het een handel in muziekinstrumenten (lees draaiorgels voor bedelaars). Vandaar Brecht's oorspronkelijke idee de muziek volledig door een draaiorgel te laten spelen. Met gebruik van een draaiorgel kon het stuk ambulant als een wagenspel worden opgevoerd. Dit draaiorgel vormt in het libretto ook het konstante scenebeeld. De invulling met robots lijkt dan ook meer dan gerechtvaardigd. 2.- De opera gaat in armoe. Het is een anti-opera waarbij de verspilling en verkwisting eigen aan het genre moeten vermeden worden. Het oorspronkelijk orkest bestond dan ook uit niet meer dan 7 musici. De zangers zijn geen opera-stemmen maar akteurs. Voor de kostumering opteren we voor iedereen naakt maar gehuld in een grote jute-zak (genre postzak). Requisieten worden tot het uiterste minimum beperkt. Waar mogelijk worden situaties slechts symbolisch aangeduid. Het paard aan het eind, wordt bvb. een gewoon stokpaard. De koningin is een kroontje zonder lichaam. Het mes van Macheath is een slappe rubberflap (cfr. Dali). 3.- We houden grondig rekening met Brecht's teateropvattingen: geen identifikatie van de toeschouwers met de spelers. Geen medeleven. De afstandelijkheid wordt gegarandeerd door de karikaturale, schetsmatige aanpak. De toeschouwer kan niet anders dan de voorstelling analytisch bekijken. Hij wordt verleidt tot (maatschappij)kritische analyse, niet tot emotionele betrokkenheid. 4.- Bronnen: Urtekst partituur en diverse latere versies van muziek en libretto. Dreigroschenroman (Brecht), Schriften zum Theater (Brecht), Kurt Weil, a life in Pictures and documents, Sanders 'Days grow short, the life and music of Kurt Weill)...