Dr.Godfried-Willem RAES

Kursus Experimentele Muziek: Boekdeel 9: Literatuur en aktualiteit

Hogeschool Gent : Departement Muziek & Drama


<Terug naar inhoudstafel kursus>    

 

9610:

Josef Anton RIEDL

Riedl werd geboren in het Zuid-Duitse Muenchen; In de muziek werd  hij aangemoedigd  door  Pierre  Schaeffer  en ondersteund  door  Carl  Orff  en

Hermann Scherchen, bij wie hij studeerde.

Josef  Anton  Riedl  lag  aan de oorsprong van  het  ontstaan  van  de Siemens-studio  voor  elektronische muziek te Munchen  (1960-66),  waar  hij artistiek leider werd; deze studio was het resultaat van researchwerk  omtrent toestellen  voor  opwekking  en bewerking  van  elektronische  klanken voor gebruik in een eksperimentele industriefilm ("Impuls unserer Zeit" 1959).

Voor    bioskoop  en TV maakte hij met Stefan Meuschel een  vierdelige  reeks over elektronische muziek uit diverse Europese studio's (1966-67).

Hij   organiseerde   en   programmeerde  voor   de   stad   Muenchen initiatiereeksen   zoals   "Nieuwe  Muziek","Jazz",  "Nieuwe  Muziek   in   de school","Traditionele  Buiten-Europese  muziek". Verder stond hij in  voor  de heruitgave  van de afleveringsreeksen "Nieuwe Muziek" en "Nieuwe  Film".  In Bonn richtte hij het"Kulturforum" op en nam de leiding op zich van de "Tage fuer Neue Musik"(1974-82).

Hij  werkte  samen met kineasten (Lenica,Kristl, Reitz,  Reitz/Kluge)  en theaterlui  (Kortner,  Kroetz), schilders, architekten  (Nestler,  Ruhnau):  "Die Utopen",  "1OO  Blatt  Schreibblock",  "Sekundenfilme"  (1967,1968,1969:Kristl), "Kommunikation",   "Geschwindigkeit"  (1961,1963:Reitz),  "Unendliche Fahrt" (internationale Verkehrsausstellung Muenchen 1965: Reitz,Kluge,Nestler), "Leonce und  Lena",  "Der Sturm", "Antonius und  Cleopatra" (1964,1968,1969:Kortner), Pinter's  "Der Hausmeister", Beckett's"Das Spiel" (1961,1964:Meuschel),  Kroetz: "Bauern   sterben   (1985   Kroetz),  Toller's   "Hinkemann"    (1986:Kroetz), "Spielstrasse" (kunstprogramma olympische spelen Munchen 1972; Ruhnau).

Vanaf    1967   realiseerde   hij   met   de   door   hem    opgerichte "Musik/Film/Dia/Licht-Galerie"    multi-media    komposities,     audio-visuele koncerten,  environments  en events, koncerten met  synthesizer-ensemble  en met synthesizer-slagwerk-ensemble, evenals koncerten en tentoonstellingen met zelfgebouwde   instrumenten,   en   projekten  voor   kinderen,   leken   en gehandikapten.

Verder  realiseerde hij

vokale,

instrumentale,

konkrete (sinds  1951)  en

elektronische  (sinds 1954) muziek;

multimediale (sinds  1964):

muziek  voor zelfgebouwde instrumenten (sinds  1970):

akoestische  (1951,  1954, 1960, na 1979) en optische (1960) klankgedichten; grafische en tekstpartituren:

speciale    film-muziekpartituren:

 

 

Nieuwe    werken:   

 

Hij  verwierf  onderscheidingen van de Beierse Akademie  voor  Schone Kunsten, de Prijs van het Duits Olympisch Komitee, de Muziekprijs van de stad Muenchen,  de Schwabische Kunstprijs voor Muziek van de stad  Muenchen,  de Bundesfilmprijs  (Berlinale),  de  Akademische Prijs  van  Italie  met gouden medaille, fluwelen lint en zilveren veiligheidsspeld.


Filedate: 920328 - last update: 98-09-07

Terug naar inhoudstafel kursus: <Index Kursus> Naar homepage dr.Godfried-Willem RAES