Konstantin Gockel
violin player
<English version in preparation>
Konstantin Gockel deed zijn viool studies en afsluitende meesterkursussen bij Max Rostal, Igor Ozim, Hermann Zitzmann en Cecil Aronowitz. Daarnaast deed hij ook filosofiestudies. Hij behaalde de <Grand Prix> op de Internationale Kamermuziekwedstrijk van Colmar evenals, in 1995, de felbegeerde Logos Award , uitgereikt voor het beste koncert in dit jaar georganiseerd door Stichting Logos. Hij realizeerde talrijke radio- en CD-opnames, o.m. met Maria Bergmann en Eckhart Seilheim. Hij ondernam heel wat koncertreizen in alle Europese landen, in de USA, Canada, Zuid-Amerika en Zuid Korea. Hij speelde meer dan 30 kreaties van nieuwe komposities voor viool op festivals voor nieuwe muziek; tal van komposities werden daarbij trouwens aan hem opgedragen. Bij zijn eigen komposities vermelden we o.m. de cyklus 'Fliehende Worte', een 'work in progress' sinds 1995.
Konstantin Gockel kan worden beschouwd als een progressief en origineel post-modernist, iets wat binnen deze laatste stijl als uiterst uitzonderlijk en verdienstelijk moet worden aangemerkt.
De CD <Die Stimme der Schlange> is zopas als nummer PD002 verschenen op het Logos 'Public Domain Label en beschikbaar in de Logos Shop.
G.-W.R.
Snel ritmisch in- en uitademen: zo sist de slang, ruisend en dreigend.
"Die Stimme der Schlange" - een titel, een metafoor.
Goed, slecht, listig, dodend, verlossend, mooi en onheilspellend: altijd al de ambivalente eigenschappen van de slang in mythologien en godsdiensten.
De ratel van de ratelslang: een penetrant signaal.
Het plotse en onmiddellijke vormen de kenmerken van deze 58 zangen. Zij beginnen en eindigen onvoorspelbaar, onverhoeds. Ze kennen geen ontwikkeling. Ze zijn als koortsdromen die zich op een erg ingekorte tijdschaal afspelen. Ze zijn veelzijdig: extatisch, manisch, rigoereus, geexalteerd, onbetrouwbaar, vleierig, lelijk, dreigend en speels.
Konstantin Gockel